tisdag 2 januari 2018

Portföljrapport 2017

Intressant att se alla jämförelser och grafer bland investerarkollektivet och det är svårt att inte imponeras av många där ute. Bra jobbat!

Resultat för Pengabloggen för 2017 blev 10,1% mot SIX30Return som stannade på 7,4%. Positivt att jag slog index och precis hamnade på tvåsiffrig avkastning.

Som bäst var jag uppe i +16% för att sedan takta nedåt resten av året.
Jag är ganska nöjd med +10% men då portföljen minskat i värde konstant sedan oktober känns avslutningen trots allt lite besk.

De bolag som bidragit till den mesta av avkastningen i år är Protector +30% och A2Milk som jag är uppe +95% på i år.
Sänket som hållit tillbaka avkastningen är Amhult2 med -32%. Frågan är hur man undviker dessa typer av aktier i framtiden?
Svaret på den frågan är nog att omvärdera oftare men kanske inte heller vara så långsiktig om man nu vill ha en hygglig avkastning varje kalenderår. Amhult2 kan möjligen bli en hyfsat investering 2018 men jag har nu valt att hoppa av med nästan hela innehavet då jag kommer behöva plocka ut pengar från portföljen för att finansiera ett fastighetsköp.

De samlade utdelningarna hamnade på 31 388kr och var en minskning mot föregående år med -2,6%. Anledningen till det har varit en minskning av preffar till fördel för "vanliga"aktier.
Rimligtvis så bör jag slå 2016 års nivå detta år då det har trillat in en del nya bolag med hyfsade utdelningar så som MTG, Kinnevik och Tele2.

De flesta av de bolag jag köpt under 2017 har gått riktigt bra så som A2Milk, MTG, LeoVegas och Kinnevik. Hade jag varit mindre sentimental över mina äldre innehav och viktat över tyngre i de nya så hade avkastningen varit där efter också.
Så rimligtvis borde jag även framöver omvärdera de bolag jag har för stunden. Det kommer alltid att finnas begränsat med kapital så det är viktigt att pengarna får ligga i de aktier som jag tror kommer prestera bäst. Företagen kommer kanske vara bra men aktierna kommer kanske inte vara de bästa placeringarna.
Bolag i portföljen som jag gillar starkt men kanske inte kommer att utklassa index är Sampo och Investor. De kan vara exempel på bolag som kanske måste omvärderas under året. Jag gillar dock stabiliteten och utdelningarna så det kan vara så att de blir kvar i portföljen av just dessa anledningar.

Målsättning 2017

  • 1 500 000kr i samlat portföljvärde. Avanza + de onoterade innehaven.
  • Nysparande Avanza: 10 000kr månaden/120 000kr för året.
  • Amortering 2 000kr/månaden. Upp från 1 100kr/mån
Övrigt sparande tex buffert/resor har vi inget mål för utan sätter av lite då och då.

Sparandet för 2017 hamnade på 153.000kr för portföljen.  Målet för året var 120.000kr eller  10.000kr/mån. Det är alltså pengar som inte ska användas till konsumtion utan endast göda investeringsportföljen.  

Amorteringen är fortfarande på låga 1.100kr/mån och inga förändringar har gjort. Den kommer bara att höjas om vi köper nytt boende. Alltså inga nya mål avseende den.

Det samlade portföljvärdet ligger nu på 

Avanza: 1.320 000kr
Onoterat innehav 123.600kr
Kronfönster: 19.000

Totalt: 1.462 600kr

Här bommade jag mitt mål på 1.500 000kr. Hade kunnat klara det med ökat sparande. Men då jag lagt en del på vårt buffertkonto de senaste två månaderna så räckte det inte till. Vill inte räkna med bufferten så det är framtida konsumtion.

Nytt mål för 2018 kommer inom kort. 


4 kommentarer:

  1. Det var inga dåliga resultat, vi hamnade också runt 10% i tillväxt vilket vi anser är väldigt bra. Man får inte ha för höga krav på tillväxt utan se det hela långsiktigt.

    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så! Men när man har sätt potentialen om man bara hade viktat om lite så blir det tydligt att man hade kunnat prestera bättre. Svårt att allokera rätt med många innehav tycker jag. Dock så undviker man och andra sidan riktigt jobbiga minor.

      Ha det bra!

      Radera
  2. +10 % inte alls dåligt och klart bättre än Stockholmsindex! A2 var ju en trevlig överraskning, även om jag trodde stenhårt på den så har ju förväntningarna överträffats några gånger om!

    Själv är jag relativt sett mer defensiv i sparandet och amorterar större andel, så här långt har det varit en dåligt prio...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar själv amortering även om det är tråkigt. Det känns väldigt tillfredsställande att se ens belåning minska. Och ska man kunna leva på avkastningen någon gång i framtiden så är det väl klokt att ha så låga skulder som möjligt. Det är också billigt just nu att amortera. Skulle räntan vara flera gånger högre så skulle man kanske inte ha råd eller vilja att amortera mycket då man redan lägger en stor del redan på boendet i form av räntebetalningar.
      Alltså klokt att amortera när det är "billigt".

      Radera