tisdag 1 maj 2018

Portföljutveckling YTD

Jag har inte någon regelbunden uppföljning kring hur min portfölj går men brukar ändå uppdatera några gånger per år. Månadsuppföljning känns inte så relevant då det det varierar så kraftigt. Men nu har det ändå gått 4 månader så det kan vara värt ett inlägg när 1/3 av börsåret passerat.


Skapligt volatilt som ni kan se och jag har varit nere och snuddat vid 0-sträcket vid två tillfällen. Som värst så rasade portöljen med -100.000kr i februari. Det känndes lite jobbigt och ju större portföljen blir desto viktigare med närver av stål. Men också viktigt att vara trogen den riskprofil som jag känner mig bekväm med. Jag har väl inte riktigt hittat min investeringsfilosfi och riskprofil ännu. Men den lutar i alla fall åt att ha runt 15-20 bolag totalt, och där stora stabila bolag förser portföljen med utdelning, för att sedan koppla på resterande 40% av portföljen till småbolag och tillväxt.

Portföljen direkavkastar förnärvarande låga 2,3% vilket är, ja ganska lågt. Men det beror på att mina absolut största innehav Protector och A2 Milk Company inte delar ut några pengar. Det kommer säkerligen att göras om några år. Får se om bolagen finns kvar i min portfölj bara.


Totala utdelningar för året är 5.896kr men då ligger merparten av utdelningarna i maj för min del. Bör väl trilla in dryga 16.000kr i maj och största biddragaren kommer från Sampo. 

Totala portföljvärdet ligger nu på 1.393 000kr och då har jag gjort ett större uttag på 30.000kr under mars. 
Hade som mål i början av året att uppnå ett portföljvärde på 1.800 000kr vilket jag tror blir svårt då största fokuset just nu är att bygga buffert. Satte av 2.000kr till depån denna månad. Ja ni hör ju hur bra det kommer att gå...

Däremot så kommer det trilla in en riktigt fin utdelning från vårt onoterade innehav (inom en månad) på ca 40.000kr som jag hoppas kunna återinvestera i portföljen. Beror helt på hur vidlyftiga våra semesterplaner blir. Vi kommer i alla fall att semestra i Sverige så vi kommer inte torska på den svaga kronan som tur är. 

Är jag nöjd med resultatet hittils? 
Nja. Avkastningen hade varit lite högre med någon procentenhet eller två, om jag suttit på händerna lite mer och inte petat så mycket bland innehaven. Jag är bättre på att tajma bra köp än att bra sälj om jag säger så. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar