onsdag 9 november 2016

Oväntad Trump-effekt

Chocken var total i morse när jag vaknade upp till nyheten om USAs nya president. Donald Trump.

Asienbörserna stängde kraftigt ned och OMXS 30 indikerade en öppning på -4% när jag kollade IG.
Jag ska erkänna att jag blev lite svettig inför vad min egna depå skulle hitta på för tokigheter. Hade ingen större lust heller att "köpa dippen".

Depån studsade sedan upp och pendlar för närvarande kring nollan. Väldigt oväntad reaktion måste jag säga. Från att börsen öppnar -3% till att studsa upp till dryga +1%.
Men börsens reaktion kan vara väldigt kortsiktig och det är ingenting med detta som behöver bestå.

Den största förlusten med DT som president är klimatet. Han har inte gjort sig känd som en ödmjuk person kring miljöfrågan vilket han delar med många klimatförnekare inom det republikanska partiet.

Det finns säkert många saker man kan säga om DT som är positiva för börsen och den amerikanska ekonomin. Han är tex för stora investeringar i infrastruktur och vill fördubbla tillväxten.
Samtidigt så är han kritisk till frihandel och vill skapa tullar vilket står för en protektionistisk politik. Knappast bra för tillväxt men inom populismens politik så låter det såklart bra.

En person som jag inte respekterar för fem öre och det är verkligen en utgång jag inte gläds åt.

Aktieköp

Blev dock ett litet inköp idag till portföljen! Alltid svårt att hålla sig. 
Försökte fiska lite Moberg Pharma men alla ordrar gick inte igenom. Men 250 aktier blev det i alla fall och är 5,4% upp på det köpet.

MF släppte sin rapport igår och man visar stark vinst och omsättningstillväxt. Pareto kom också ut idag med en köprekommendation och ny riktkurs på 80kr. 

Nu tillbaka till dumburken och allt eftersnack om valet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar