fredag 25 november 2016

Kåserier - Pengabloggens privatekonomi


Pengabloggens privatekonomi är just nu inne i en ganska lugn period sparmässigt.
De senaste 2 månaderna så har det inte blivit något som gått över till portföljen eller sparande förutom 500kr som automatiskt dras till mitt buffertspar på Akelius. Förnärvarande 1,5% ränta.
På den gamla goda tiden för några år sedan så var räntan på fina 6%!

Det normala är att vi sätter av 10 000kr till aktieköp och 8 000kr till resor. Sedan sätter var och en in 1 000kr till buffertsparande och ytterligare 4 100kr går till amortering.
Men eftersom vi fick barn tidigare i år så har intäkterna minskat dramatiskt som ni alla med barn vet:).
Vi tar också ut 3 föräldradagar i veckan vilket spär på fattigdomskänslan lite extra.

Får man dessutom kostnader på bil på 13 000kr samt restskatt på 8 000kr samt lite andra härliga kostnder för resor och babysaker så blir det inte något kvar till portföljen.
Som tur är trillar det in lite utdelningar i alla fall.

Prioritera upplevelser framför gnetande

Det vi kommer göra i dagarna är att boka in en 3v resa till Asien i februari för lilla familjen vilket kommer gå lös på en hel del pengar. Detta kommer fortsättningsvis dra ner vårat sparande till låga eller obefintliga nivåer ett tag fram över. 
Men vi resonerar så här. Både jag och min fru har har jobb där vi jobbar mycket och upplever en del stress. I alla fall mitt jobb inkräktar en del på mitt privatliv då det är en del samtal/sms och mejl även under ledig tid. Något jag försöker att undvika i största möjliga mån. 

Hur som helst känner vi för att resor och upplevelser är extra viktigt just nu då vi behöver få tid för varandra och distans till vardagen som annars bara ångar på i oförtröttlig takt. Ja ni känner säkert igen det där och inget som är unikt för oss.
För oss så spelar det ingen roll om vi har 1 eller 5 Mkr på kontot om vardagen inte känns trivsam eller varierande.

Förhoppningen är såklart att när båda kommer börja jobba igen så ska vi tillbaka till fornstora dagar när det kommer till sparandet. 

Portföljens utveckling

Det har verkligen varit ett utmanade år för portföljen med stora innehav i Novo Nordisk och Protector. Även fast sparande inte handlar om att nå en specifik avkastning till just sista december varje år så har jag ändå förhoppning om att generera ca 8-10% per år. Just nu ligger årsavkastningen på 3,8%. 
Protector är ner -4,8% i år och Novo -44%. Ganska otroligt att jag ligger på plus ändå kan man tycka.

Men jag har varit rätt aktiv sista halvåret med att swinga några innehav och tagit lite nya positioner som genererat bra avkastning. Nilörngruppen (+42%) samt G4S (+13%) är två innehav som gett portföljen välbehövligt tillskott. 
Amhult2 är också ett kärninnehav som pressats sista tiden då nyemissionen är på tapeten. Jag räknar med att när vi kan lägga den bakom oss och blicka framåt inför nya byggstarter och uppvärderingar så kommer kursen återigen att klättra över 90kr.

Dessutom så har dollarförstärkningen och de amerikanska innehaven gått bra sista tiden vilket också har hjälpt till. Innehaven där är Apple, Starbucks och Disney. I Apple så har jag halverat innehavet dagen innan deras rapport på $118.

En komplett portföljuppdatering kommer vid månadsskiftet samt lite uppdatering kring utdelningarna.

Portföljens värde är nu 1 077 857kr.

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar