måndag 1 augusti 2016

Sommarrapport från portföljen


Juli månad var en hygglig sådan och portföljen steg med 6,2%.
Totalt för året är jag upp 3,6% ink utdelningar. Ingen prestation som jag är jättenöjd med men helt ok att ligga på plus. Har legat på minus större delen av året och vändningen kom när jag köpt mer i dipparna som har varit under året.

Utdelningar har också trillat in vilket jag nämnde i förra inlägget. Slutligen kom utdelningen från Disney in i fredags. Mina 55 aktier bidrog med 335kr netto i kvartalsutdelning. Inte helt fel.

Totalt för juli: 2 038kr

Rätt nöjd med den summan då juli inte är någon stor utdelningsmånad direkt.  Ligger nu 5,5% över 2015 års samlade utdelning och då har vi 5 månader kvar på året. Kommer nog bli en fin ökning innan det är klart.




Köp/Sälj

Har blivit några omstuvningar i portföljen. Bla har SHB A åkt ut då jag känner mig nöjd med bankexponeringen via Sampo. Sektorn är ganska billig sätt till vinstnivåerna och utdelningen men samtidigt så har vi en del tänkbara orosmoln framöver och då av finansiell karaktär. Låga räntor, dåliga europeiska banker mm vilket gör att jag inte vill har för stor exponering mot just bank.

Har även sålt av Tobii nyligen på rapportdagen.
Jag resonerar så här. Tobii är en aktie som bygger på förhoppningar kring att Tobii Tech bla kommer att börja leverera. Det kommer nog att dröja lite längre än marknaden och privatspararna kommer ha tålamod till.
Aktien har rallat på riktigt bra de sista veckorna men är samtidigt inte en särskilt motståndskraftig aktie när det blir baisseigt på börsen.
OMX30 står nu kring 1377 och har viktiga motstånd kring 1400-1420. Jag gissar på att det kanske inte kommer att brytas och att vi ska ner en vända igen inom en vecka eller två. Därför väljer jag att sälja av Tobii och ta hem vinsten på dryga 15% för att förhoppningsvis kunna gå in igen när jag tycker att aktien börjar se köpvärd ut igen. Kanske runt 50-55 om man har tur? Om inte så slänger jag gärna in pengarna någon annanstans. Jag köper gärna Tobii på riktigt när de har en bevisad succé och visar att man är riktigt lönsamma.

Har även köpt lite utdelningsaktier i form av 500st Nothwest Healthcare Properties. Ett bolag som både Stefan Thelenius och Gustavs Aktieblogg har skrivit en del om. Yeild 8% och man delar ut månadsvis.

Och slutligen så kunde jag inte heller motstå att köpa Nilörngruppen efter allt tjöt på bloggar och Twitter. Ett bolag som jag verkligen inte såg storheten i innan jag läste på men jag måste säga att det är minst sagt ett fint bolag. Etiketter och förpackningar till klädindustrin lät knappast som en framtidsbransch i mina öron men samtidigt så måste ju någon göra dessa och varför inte Nilörngruppen?
Går man tillbaka några år i årsredovisningen så kan man se att man har gjort en skaplig resa där man växer med ca 12% per år.

Har för närvarande bara 750 aktier men köper gärna på mig mellan 1000-2000 beroende på kurs, Runt 50-51kr är jag en köpare. Har ingen brådska att kasta mig över bolaget nu när det har gått upp lite. Ligger nu 7% upp på det köpet.
Utdelning finnes. 3kr skiftades ut detta år. Inte orimligt att förvänta sig en utdelningshöjning 2017.
Man växer stadigt och tar marknadsandelar vilket är viktigt för den organiska tillväxten men man kan också säkerligen förvänta sig ett och annat förvärv under tiden.

Ligger för närvarande 0% likvid och portföljen är just nu upp +0,1% denna minusdag.
All-in alltså när vi står på denna rekylens topp:).

3 kommentarer:

  1. Hej Frisken!

    Grattis till det fina resultatet! Grymt att du redan gått om förra årets utdelning med 5,5%. "Snöbollen" rullar verkligen fort nu!

    Jag har gått i banorna och funderat på att plocka in Northwest Healthcare ett bra tag nu just för att både Gustav och Stefan pratar så bra om bolaget. Nu har dessutom du plockat in dem också så nu blir det ju ännu svårare att hålla fingrarna borta. Jag hade behövt få upp direktavkastningen lite i portföljen och då hade verkligen Northwest varit ett bra tillskott, dessutom har jag nästa ingen exponering mot CAD i dagsläget. Det som tar emot för mig är bristen på tillväxt, men jag försöker intala mig att det inte behövs när DA är så hög. Jag får klura vidare helt enkelt..

    Tack för en bra blogg och ha en fortsatt härlig sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för titten. Du jobbar på bra du också ser jag och har byggt upp en fin portfölj på relativt kort tid?

      Anledningen till att jag köpte just Northwest Healthcare är för at få lite avkastning på en lite surare höstbörs som "möjligtvis" kommer. Ingen aning men gissar bara. Tror att en stabil utdelare som NWH bör kunna falla investerare i smaken även om det är lite surare tongångar.

      Sen ska man också vara lite ödmjuk inför att allt kan hända i dessa bolag. Se redovisningsdebaclet i ARCP. Ingen rolig resa för aktieägarna.

      Men jag håller tummarna för att vi här har ett lite mer seriösare företag som har bättre koll på siffrorna.

      Radera
  2. Då håller vi tummarna för Northwest. I alla fall svårslagen utdelning :-)

    SvaraRadera