tisdag 3 november 2015

Portföljrapport-Miljonen är bruten

Dags för lite härlig portföljuppdatering

Tiden för att verkligen sätta sig ner och ta sig tid att blogga har verkligen fått stryka på foten tyvärr. Mycket jobb och övriga åtaganden som pockar på uppmärksamhet. 

Däremot så är börsintresset och engagemanget lika stort som vanligt. Något som inte är lika stort som vanligt är sparandet. Tyvärr. Men mer om det i ett annat inlägg.

Tänkte jag skulle redovisa hur portföljen har gått samt vilka affärer som jag gjort under oktober. 
Men kanske det roligaste av allt är att miljonen är spräckt. Ett klassiskt mål är taget och en mer respektfull storlek på portföljen börjar ta form. Kul att få belöning för allt gnetande och investerande vilket inspirerar till fortsatt strukturerat sparande och att pytsa in pengar i börsbolag.


Portföljen tog ett skutt uppåt i oktober efter lite surare tongångar i september. 


För helåret är portföljen upp 16%. Stannar den på den nivån för året så är jag extremt nöjd sett till tidigare års börsuppgångar. 
Min ambition är att avkasta minst 8% per år. Det blir intressant att leva upp till det när vi har en riktig krasch för dörren. Nu verkar den dock lysa med sin frånvaro. 

Portföljvärdet för börsnoterade och onoterade innehav är nu ca 1 017 000kr varav börsnoterade portföljen består av 898tkr ink likvider på 64tkr
Nu blir nästa anhalt 2mkr. Svårt att säga när den ska komma men förhoppningsvis inom 4 år. Dock krävs det lite hjälp från utdelningar och högre kurser. 

Höstens köp

Jag har handlat en del under oktober. Inga jätteposter men några skvättar här och där har det blivit.
Totalt så har jag handlat för 57 373kr vilket är mycket mer än vanligt. Hade en stor extra insättning från räntekonton som jag nu placerat hos Avanza. 

Känns lite tråkigt att börsen gått upp så pass mycket då jag fann en del riktigt köpvärda bolag under hösten. HM köpte jag tyvärr inte när den var under 300kr. Svårt att vara med överallt.

Det som ser mest intressant ut nu att fylla på Zalaris runt dagens kursnivåer. Protector runt 60NOK. SHB A på 116SEK och Novo Nordisk kring 345-360DKK. Fyller gärna på lite Bravida på rekyl. Fint bolag med stabil tillväxt.
Gilead är också ett bolag jag kommer köpa lite till i på kommande rekyler. Håller tummarna för att Hillary Clinton är ute och tweetar igen så att fler köplägen kan uppstå.

Vad har ni fyllt på med senaste månaden? 









2 kommentarer:

  1. Stort grattis! Miljonen är en magisk gräns. På senare tid har jag köpt Handelsbanken A och HCP.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Man blir lite stolt även om inser att det är en bra bit kvar.
      SHB A känns rimlig på dessa nivåer. HCP känner jag inte till mer än i grova drag. Har själv för mycket fastighetspreffar i portföljen.

      Radera