lördag 19 september 2015

Septemberracet

 Image courtesy of Stuart Miles at FreeDigitalPhotos.net

Ja den här månaden är inte nådig. Och nej då pratar jag inte om börsen för en gångs skull utan jobbet. Skulle nog säga att sept-nov och mars-maj är de mest hektiska månaderna på jobbet. Det är då alla "viktiga" projekt ska dras igång. Få personer är på semester och det ska göras budgetar inför nästa år. Det mest tråkiga i det hela är att tiden går så fort. September rusar fram med raketfart och jag kommer nog inte ha så starka minnen kvar av den här månaden mer att att det var "mycket på jobbet".

När jag var yngre så ville jag alltid att tiden skulle gå fort. Dels för att jag inte hade särskilt mycket pengar och det var en ständig väntan till den 25:e:)).  Men också för att jag var yngre antar jag och hela tiden ville framåt till nästa och nästa grej.

Nu ser det lite annorlunda ut. 30+ med stabilt jobb, bostadsrätt,amorteringar fru, bil och snart en liten bebis så ser det lite annorlunda ut.
Varje gång det är dags för löning (vilket alltid är en höjdpunkt för aktieportföljen) så blir jag påmind om hur snabbt det går och jag kan väl få lite dåligt samvete mot mig själv när jag försöker summera månaden utan någon större framgång. Vad tusan hände i mitt liv egentligen?

Även om jag trivs med mitt jobb med min lön och min arbetsgivare så skapar inte jobbet några kära minnen i min minnesbank. Jag lutar mig inte tillbaka i fåtöljen och tänker tillbaka med värme i hjärtat och leende på munnen över alla måndagar på jobbet eller alla fantastiska videomöten jag haft. Dock så skapar jobbet en tillfredsställelse och en känsla av att göra något betydelsefullt och viktigt. Och sist men inte minst det försörjer mig.

Men faktum kvarstår att jag inte skulle gå till jobbet om det inte vore för pengarna. Varje gång jag tänker på det så känner jag mig lite oärlig på något vis. Däremot så vet jag att jag delar den drivkraften med de flesta här i världen.

Man ska heller inte underskatt kraften i missnöjet! Att vara missnöjd hur tråkigt det än låter har fått mig att ordna till det ganska bra i mitt liv egentligen och jag är ännu långt i från nöjd. Så jag förlitar mig på att missnöjet kommer att jobba på tills jag känner att jag har prickat rätt i mitt liv:).

Hur går portföljen då? Skapligt skulle jag säga. Upp +0,5% under september mot OMX30 som surar med -3,9%.

Fullständig månadsrapport i slutet av månaden.

Trevlig söndag på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar