lördag 8 augusti 2015

Första utdelningarna i augusti

Även om de största utdelningarna kommer på våren så har jag en ok spridning på dem trots allt. Detta främst för att jag kryddat portföljen med ett antal preferensaktier.
Jag försöker i min portföljstrategi att fokusera på bolag som kan visa stark tillväxt eller väldigt god lönsamhet och starka kassaflöden .Där hittar du bolag så som Starbucks, Novo Nordisk, HM, Protector, Bahnhof eller Mekonomen och Sampo.
Nu är många av dessa även fina utdelningsbolag men några erbjuder tyvärr väldigt låg direktavkastning. Tex Novo Nordisk, Starbucks, Apple och Disney (ny i portföljen).

Det jag då väljer att göra är att "kompensera" mina köp i dessa lägre direktavkastande bolag med några köp i just bolag eller preffar som kan erbjuda mig lite mer kassaflöde för stunden. Här har jag valt att plocka in Akelius pref, Alm Equity pref, Telia och Saltängen för att nämna några.

Den här strategin har passat mig bra på sista tiden då det ger mig inspiration och lite extra glädje att se återkommande utdelningar trilla in på kontot. Portföljen är upp 16.2% i år vilket jag tycker är fantastiskt bra trots att jag ägt ett gäng preffar som haft en svag utveckling kursmässigt.
Som läget ser ut nu så kommer jag att fortsätta att handla efter denna kompenserande strategi.

Augusti har fått sina första utdelningar och det är SAS pref, Akelius pref och Kraft Heinz.
Alla dessa tre är kvartalsutdelningar från respektive bolag.
Jag redovisar nettot så all skatt är redan avdragen för att göra det enkelt.
Efter dessa utdelningsdatum så har jag ökat lite i SAS pref och KraftHeinz.

SAS (10 st aktier) pref 125kr
Akelius pref (350st aktier) 1 750kr
Kraft Heinz (25st aktier) 119kr

Totalt 1 994kr

Totalt för 2015 är 19 663kr

Trevlig lördagkväll på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar