måndag 24 augusti 2015

Börspaniken är här


Börsen speglar verkligen det irrationella hos människan. Naiv eufori kan snabbt bytas mot panik och alla ska sälja med rasande kurser som följd.
Årets uppgång som tagit 6-7 månader att byggas upp raderas sedan på bara en vecka. Helt otroligt.

Jag förstår att det är svårt att själv inte dras med känslomässigt i spektaklet och vilja rusa mot utgången. Däremot så har det snackats bra länge nu om den stundande kraschen eller korrigeringen om nu vill uttrycka sig lite mildare.
Var och en av oss investerare har där med haft lång tid på sig att positionera sig inför det vi nu står inför. Sälja allt? Köpa på dippen? Eller vikta om i portföljen till mer konjunkturokänsliga bolag?

All handel som idag har skett är alltså inte bara styrd av underbyggd fundamental analys utan beror på rädsla och en rejäl dos datahandel. För hur kan man annars förklara att Starbucks öppnar med att rasa -17% för att sedan handlas till nu mer beskedliga -3%?. Även bolag som tex Kraft Heinz och Apple gjorde rejäla dyk inledningsvis för att sedan repa sig rejält.

Portföljen har såklart åkt på en rejäl smäll idag och man får inte glömma bort att det ligger en hel del vinster i marknadens nu som ska tas hem efter år av börsuppgång. Jag ligger -3,4% för dagen.
En inte allt för vild gissning är att det finns stora utflöden från både fonder och hedgefonder som vräker ut aktier.

Kina är som sagt det som styr just nu och vi fick förra veckan dålig statistik från det kinesiska inköpschefsindexet som föll från 47,1 i augusti från 47,8 i juli.
Och det nu alla fruktar är att det är betydligt sämre ställ i Kina än vad man tidigare trott. Kan man lita på kinesisk statisk i överhuvudtaget?

Jag tror alltså att det som skrämmer mest nu är osäkerheten över att det kan finnas något mer bakom Kinas börsfall. Kommer Kinas bostadsmarknad att krascha, BNP ännu lägre än 4-5% tex?

För mig som är långsiktig så sitter jag ganska still i båten. De senaste två veckorna har jag sålt av Telia, Tobii och lite Protector för att få loss lite pengar i fall något sådant här skulle ske.
Idag blev det lite småköp i SHB B och Novo Nordisk som jag tyckte fick rejält med stryk.

Jag tycker själv att jag har en bra mix av mina totala tillgångar just nu då jag amorterar ganska mycket på min bostadsrätt samt har ca 110k på ett räntekonto som kan sättas i arbete när jag tycker att kurserna tillräckligt attraktiva.

Har vi nu en bear-market framför oss så tycker jag att investeringshorisonten minst borde vara på 3-5 år om man ska ge sig in med några slantar i dagens börs.

Lycka till med investeringarna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar