torsdag 4 juni 2015

Galet dyr hamburgare?

Det som är intressant med den amerikanska börsen är att det finns ett sådant stort utbud av noterade bolag. Från stort till smått.
Du hittar många restaurangkedjor som också är väldigt populära investeringsobjekt bland jenkarna. Och visst hade det varit roligt för oss här hemma om vi fick en notering av Max eller varför inte F12-gruppen? Istället för idag Rasta...Numera utköpt från Aktietorget.
Det råder inte bara hamburgerhausse i Stockholm utan trenden är fortsatt stark i hemlandet USA.
En av årets stora IPO:er är Shake Shack (SHAK). Kanske inte så känd för oss svenskar då de främst är verksamma i USA samt det hamburgerstinna mellanöstern (där även svenska Max befinner sig).

Bolaget noterades februari på NYSE21$ och dubblades första dagen! Har sedan dess varit en av de bästa introduktionerna i år och 2014. Upp ytterligare 100% t.o.m maj men nu backat något. Den handlas också med en liten "float" (utestående aktier som är "handlingsbara") vilket driver på kursen när det finns ett underliggande köptryck.

Nuvarande värdering ligger på $2.85 miljarder för de 67 restauranger som bolaget förfogar över.

Det är intressant hur väl denna aktie har mottagits av marknaden och vi kan väl kolla hur marknaden värderar varje restaurang kontra konkurrenterna?

McDonalds (MCD) - $2,5 Md/restaurang
Jack in the Box (JACK) - $1,1 Md/restaurang
Burger King  $545k/restaurang
Wendys (WEN) - $635k/restaurang
Shake Shack (SHAK) $42 Md/restaurang
Det finns en uppsjö av ännu fler restauranger som är jämförbara tex Red Robin, Habit mm mm.

Men en härlig värderingsspread kan man säga.
Kanske motiverat om det kommer bli nya McDonalds, men troligtvis så är det bara en rejält övervärderad aktie helt enkelt. Men de stora ägarna som suttit med sedan IPOn har ännu inte sålt av vad jag har förstått, så uppenbarligen tycker man inte att bolaget och aktien nått sin fulla potential.

Jag står på sidlinjen i alla fall men håller tummarna för att vi får vara med den dagen Max kommer till börsen!

Min senaste affär är att jag sålde av SJR. Inget fel på bolaget men jag känner mig ganska säker på att jag kommer att kunna fånga upp aktien igen. En rekyl är att vänta pga den otroliga kursrusningen som triggats av en rad köprekommendationer för en dryg vecka sedan. Vilket till viss del redan har inträffat.
Den ligger fortsatt på min bevakningslista alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar