måndag 18 maj 2015

VIP-visning av nyproduktion

Var ikväll på en "VIP-visning" av en nyproduktion i Gröndal (Stockholm) som heter "Balneum". Ett av många nya projekt som är på gång i ett för i övrigt bortglömt Gröndal. Det produceras av Genova Group och säljs av ESNY (Eklund Sthlm-NY).

Drygt 100 personer var på plats och passade på att gratisäta och dricka kaffe. Själv klämde jag i mig 4st wraps och hoppade därför middagen. Så några kronor sparade man in.
Bland spekulanterna pratades det en del om köpa för att sälja. Inget konstigt med det sätt till dagens superoptimistiska hausse.. Jag vet projekt här i Sthlm där 60% av köparna bestod av utländska spekulanter varav en hel del ryssar.

Själv var jag där för jag och min fru kommer att behöva byta upp oss till minst en 3:a inom ca 2 år. Ni vet barn och allt det där:).
Är själv lite osäker på prisläget då en 3:a börjar på ca 5 milj kr. Inte direkt något fyndläge.

Föreningen kommer att få en belåning på 12 700kr/m2. Man brukar prata om att över 10 000kr/m2 är väldigt högt. Lägg där till ett skyhögt försäljningspris och du har belånat dig upp till tänderna och får enligt mig en farlig exponering mot svenskarnas vilja att belåna sig. Men än så länge inga moln på Stockholms bostadshimmel och alla som har köpt har fram till nu gjort sig en fin hacka. Vi har heller inte sett några Brf-föreningar som fallit som dominobrickor i och med de nya avskrivningsreglerna, men det får vi nog tacka de låga räntorna för.
Med andra ord så finns en hyfsad nedsida om vi får ett högre ränteläge. Dock tror jag att vi måste upp på i alla fall 2-4% i reporänta för att det på riktigt skall skaka i fogarna. Tror dock inte sannolikheten är särskilt stor på 5 års sikt i alla fall.

Ett sådant här köp skulle få stora effekter på vår privatekonomi så som att avsättningarna till aktieköp drastiskt skulle gå ned pga höga boendekostnader.

Så vad vill man prioritera här i livet? Bo flådigt och dyrt eller äga en jäkla massa aktier som delar ut passiv inkomst till dig oavsett vad du gör?


2 kommentarer:

  1. Vi funderade på samma sak nyligen. Sambon och jag kärade ner oss i The Corner House (också från ESNY). Men, att gå in i en lägenhet där (med allt som vi vill ha) skulle innebära att placera alla ägg i en korg. Jag tycker att det inte är värt det. Jag är inte villig att dra ned på resor och allmän vardagskvalitet för... något, tror jag.
    Gjorde även ett överslag på det; även i dagens haussade marknad så är det billigare att köpa en lägenhet och göra en lyxrenovering, än att köpa i koncepthusen. Dock har koncepthusen många features som är svåra att hitta annars, t.ex utsikten från kommande Continental Apartments.

    SvaraRadera
  2. Håller med! Blir ett stort ekonomiskt åtagande att köpa dessa lgh med tillhörande pool,lyxiga material etc. Vi tänker som ni att förutom börsen och sparande så ska det finnas utrymmme till mycket resande! Låga omkostnader ger större frihet och flexibilitet i livet.

    SvaraRadera