lördag 2 maj 2015

Nuläget på börsen

OMX30 står nu i 1628 punkter och har backat med 3,6% i veckan. Den svenska kronan har förstärkts mot dollarn i och med Riksbankens "hökiga" beslut att låda räntan ligga oförändrad på -0,25%. Nästa reporäntebesked kommer 2 juli. Så fortsatt mysig tillvaro för er med rörliga bolån alltså.

Det råder fortsatt konsensus bland finansmarknadens analytiker och förståsigpåare att det är bristen på alternativ och billiga pengar som som driver börserna. Den globala inflationen är fortsatt låg och inga större räntehöjningar är att vänta. Något jag tror skulle straffa börsen ordentligt är om Sveriges inflation börjar takta ojämnt med den amerikanska och vi får se räntehöjningar innan Feds dito. Som bekant så är det mycket valutavinster i börsbolagens vinster.
Diagrammen är hämtade från ekonomifakta.se.

Dock så skakade OMX till rejält i veckan då kronan stärktes mot dollarn. Så nog finns det fog för att oroa sig för vad amerikanska Fed kommer att hitta på framöver. Har vi möjligtvis underskattat valutakursernas påverkan på nedsidan? Det jag kan oroa mig för att vi har målat in oss i ett hörn där minsta tecken till att vi går mot en mer normal räntemiljö kommer få börsen på fall. Den som lever får se.

En rimlig gissning kan vara att vi ser dollarn försvagas från de här nivåerna.


Har jag själv tagit någon position för en skakigare börs?
Jag har en 1/4  av min portfölj i preferensaktier, en del defensiva bolag och några tillväxtbolag. Den större delen svenska innehav men även lite danskt norskt och amerikanskt. Tanken är att sälja av lite av aktierna innan sommaren. Känns inte helt otänkbart att bränslet för ytterligare uppgång håller på att ta slut efter rapport och utdelningssäsongen. Är inte heller rädd för att gå miste om några procent då jag plockade hem 42% för 2014 och 17,3% till dags dato.

Jag kommer att offentliggöra min portfölj i ett kommande inlägg. Finns många fina bolag att skriva om där. Förhoppningsvis så kommer jag kunna skriva om några nya bolag som inte bloggsfären redan avhandlat.

Jag kommer framöver att strypa nysparandet till börsen för att lägga på hög på banken till en förmånlig ränta på 0,0%. Det ger mig åtminstone lite "torrt krut" när det blir dags.

Nu blir det en springtur i förmiddagssolen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar