söndag 24 maj 2015

Min börshistoria

Jag tänkte att jag skulle presentera min egna lilla aktiebakgrund på ett hyfsat snabbt och överskådligt sätt.

Det var inte helt nyligen som jag började med aktier utan det började faktiskt redan 2003.

Jag hade en ny klasskompis vars far jobbade som VD på ett känt svenskt bolag (mid-cap) och som tipsade sin kära son om bra placeringar.
Jag blev själv lite intresserad eftersom jag förstod att den här killen stack ut. Han hade pengar och hans pappa hade inget "vanligt" jobb, så som jag var van vid. På den tiden blev jag också väldigt intresserad av aktiemarknaden då min kompis gärna pratade om bolagen han ägde.
Kommer också ihåg vid ett tillfälle när vi var ute och drack CSN-finansierad öl en kväll och kompisen berättade att han fått in 50k i utdelning av Volvo samma dag. Alla runt bordet tappade hakan och fattade noll.
Det här med börsen var helt klart något som jag var tvungen att utforska närmare.

Första aktieköpet

Första aktietipset var ett svenskt olje-prospekteringsbolag vid namn Pa Resources. De hade tydligen hittat olja och var på väg in i produktion. Nått sånt. Dock helt oupptäckt av marknaden.
Nu befann vi oss i november 2003 och jag startade upp en depå hos Aktiedirekt (Nordnet) så de hade marknadens lägsta courtage. Köpte aktier i Pare för ca 4k och åkte med på en trevlig uppgång. Jag kommer faktiskt inte ihåg den procentuella avkastningen där men den var hög. Beloppet var litet och jag sålde av lite eftersom.


Affär nummer 2

Känslan av att tjäna pengar på börsen gav mersmak och jag kände mig som en riktigt börshaj. Sålde av hela innehavet i Pare och låg utanför börsen ända fram till 2005. Då kände jag att det var dags att gå in igen och jag började hänga på Börssnack och VCW.

På VCW så var det Countermine som gällde. Ni vet bolaget med Björn Wolrath i spetsen som skulle röja minor i Libyen med deras hemmasnickrade traktor. Lite Cassandra Oil-vibbar över bolaget.
Nu när jag kände mig lite "erfaren" så stoppade jag in dubbelt så mycket pengar denna gång. 8k alltså.
Affären blev väldigt lyckad då jag hade lyckats köpa innan de offentliggjorde "Libyen-affären" som påstods vara ett miljardkontrakt. Jag tror aktien rallade upp från ca 2kr till 8kr lagom till julafton. Jag sålde av kände mig nöjd.
Countermine gick sedan i konkurs. Den minröjande jordfräsen blev aldrig en världshit.

Mellanåren

Mellan 2006-2009 lyckades jag inte bibehålla någon särskilt god avkastning på börsen då jag mest famlade runt utan strategi. Jag drog mest på mig en massa onödiga courtagekostnader handlade sådant jag inte hade en aning om. Mycket råvaror blev det då det var/är alltid lika populärt på diverse aktieforum. Dock inte inom bloggkollektivet!
Jag hoppade mycket in och ut ur Pare från tid till annan utan vidare resultat. Aktiedepån blev inte större för varje månad direkt...


Från PXX-BRF

På Börssnack så var ett av de hetare bolagen Pearl, som senare blev BlackPearl (PXX).
Här lyckades jag "drämma" till med att handla 4000 aktier när aktien stod i 4-5kr.
Haussen var stark på forumen och oljepriset pressat. Så var även aktien.
Sålde sedan av allt på ca 40kr då det var dags för mig och tjejen att flytta ihop.


Jag kommer ihåg känslan av att vara tvungen att sälja aktierna. Det kändes som mitt livs sämsta affär då jag var helt övertygad om att aktien skulle klättra upp till 100kr. I stället köpte jag en lägenhet i en upphaussad marknad (kändes det som).
Jag hade också läst Cornucopia flitigt under dessa år och han hade skrämt upp mig riktigt rejält med vilket blodbad det kommer att bli i Sthlm när bubblan spricker. Än så länge har jag klarat mig helskinnad.
Jag hade ångest direkt efter vi hade skrivit kontraktet och hade lite svårt att glädjas över min nya bostad.

Så här i efterhand så blev det en dubbelt bra affär. Dels att slippa sitta kvar till botten där PXX nu har befunnit sig under lång tid men också att köpa bostadsrätt i Sthlm med allt vad det har inneburit. Men suttit kvar till botten hade jag helt klart gjort efter som jag trodde så mycket på bolaget och den "fantastiska" tungoljan.

Mer olja...

Aktieinvestering för mig var att ta hög risk, gärna i oljebolag för att tjäna snabba pengar.
Nästa kandidat blev Shamaran Petroleum (SNM) och där också min första stora förlust.
Jag satt med en del fina innehav i portföljen som jag sålde av för att gå in lite tyngre i SNM. 
Sålde tex av Tele2 för att pytsa in i SNM. Inte bra:). Köpte på ca 3kr och sålde på ca 2 i slutet av 2011.

Förlusten på ca 20k gav mig en riktigt tankeställare över att jag måste vara försiktigare med mina surt förvärvade pengar. 

Sedan dess så har jag det svenska bloggkollektivet att tacka för mina efterföljande investeringar. Bloggar som Finanskvinnan, Miljonär innan 30, 4020 och Lundaluppen är det bloggar jag följt sedan 2011 och som har inspirerat mig att ta lägre risk och att blir rikare fast i ett betydligt långsammare tempo.

Mer om min portfölj i ett senare inlägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar