onsdag 27 maj 2015

Min bevakningslista för Juni


Det är en härlig känsla 25:e varje månad när lönen trillar in och det blivit dags att investera de nya pengarna.
Man är ju själv VD i sitt egna investmentbolag och har möjlighet att välja var pengarna kommer att göra bäst nytta.

Denna månad blev det lite extra fart i kassaflödet. En stor utdelning från vårt onoterade innehav bidrar med 60tkr samt våra gemensamma avsättningar till aktier på 10tkr. Pga extra utgifter inför semestern så kommer vi inte ha möjlighet att investera hela beloppet så vi får "nöja" oss med att stoppa in 50tkr den här månaden. Likväl ett helt fantastiskt stort belopp!

En viss utmaning är det förstås att hitta köpvärda aktier i det börsklimat vi nu befinner oss i. Även om jag är långsiktigt med mitt innehav så vill jag ändå undvika aktier med alltför ansträngda värderingar eller riskera att kastas ner i källaren vid en rekyl.
Jag vill gärna diversifiera portföljen då jag inser att jag kommer bygga på mig en ganska stor portfölj med tiden. Jag är inte den personen som kommer klara av att ligga tung i 4-8 bolag utan snarare 20-30 bolag på sikt. Ej heller intresserad av att sitta med för små belopp i varje bolag.

Vad är då intressant att köpa trots höga värderingar?

Ja då är det bolag som visar starka tillväxttal men som inte heller är särskilt konjunkturkänsliga.
Jag tittar lite extra den här månaden på två bolag som jag redan har i portföljen och som har redovisat starka resultat trots den starka dollarn.

Starbucks (SBUX)

Starbucks är världens ledande kaffekedja med 191 000 anställda och drivs av den dedikerade VD:n Howard Schultz som jobbat inom företaget sedan 1982. Imponerande engagemang för kaffe kan man säga.
1994 hade man 425 restauranger. 2014 hade man hela 21 336st. Tillväxttakten har ökat betydligt de senaste 10 åren.
Deras årliga intäktsökningen för de fyra senaste åren (2011-2014) ligger på 12%. Tillväxten på nya restauranger ligger på 8%. EBIT-tillväxten ligger på 22% för de senaste fyra åren.

Ett hyfsat välmående företag kan man säga med starka tillväxttal trots sin storlek. Dock så har vi inte sett slutet på deras fulla potential än och den potentialen stavas A-S-I-E-N. I Kina expanderar man i rekordfart och kommer snart att bidra stort till det totala resultatet.
Som vanligt så får man betala dyrt för ett sånt här bolag och aktien skäms inte med ett P/E-tal på 30. Direktavkastningen ligger på låga 1,3% men man har höjt utdelningen med 23% per år sedan 2010. Nu blev man lite positiv igen och om man är som jag långsiktig i mitt innehav så är en stark utdelningstillväxt viktigare än en högre tillfällig utdelningsnivå.


Jag anser att Starbucks för närvarande är fullvärderad med sitt höga P/E. Jag tror dock att det kommer att komma dagar då marknaden är på dåligt humör och bestämmer sig för att handla ner aktien från nuvarande nivå med några %, och då kan jag tänka mig kliva in och plocka några aktier trots redan rimlig värdering.

Apple (AAPL)

Ännu ett storbolag på listan. Världens största sett till börsvärde.
Apple handlas nu till P/E 16 vilket inte är dyrt sätt till deras tillväxt. Orsaken till värderingen (eller rabatten kanske man hellre ska beskriva det som)är deras stora beroende av iPhone. Om man är positivt lagd så ser man möjligheterna istället för riskerna. Eller kanske både och? I alla fall så håller Apple just nu på att bredda sitt utbud med streaming, Apple watch och Apple pay. Denna trio kommer om något år att generera stora vinster till bolaget. Tror inte att Apple kommer att vara en kursraket på dagens nivåer men jag tror att deras gigantiska återköp, tvåsiffriga utdelningstillväxt samt produktmix kommer att ge tillfredsställande avkastning till sina aktieägare.
Jag tror även att marknaden är rädd över att Apple drar mer och mer mot $1 trillion i börsvärde vilket psykologiskt känns otänkbart för många. Bara tanken gör det hela svårt att värdera upp aktien. Det är i alla fall den känsla jag fått när jag hört analytiker debattera aktien i amerikansk media.


SJR (SJR B)

Ett bemanningsbolag inom bank/försäkring som visar hög tillväxt även när branschen backar. Fin lönsamhet och starka siffror rakt igenom. De delar ut mycket pengar och utdelningen för 2016 kan mycket väl hamna på 7kr. Snittmarginalen de senaste fem åren är 11,7% vilket är långt bättre än konkurrenterna.
P/E är till dagens kurs 16,8. Aktien har gjort ett rejält ryck de senaste dagarna då köprekarna har avlöst varandra efter en fin rapport från bolaget.Jag tror dock att glädjen kan vara kortvarig rallyt och att när börsen surnar till igen och köprekommendationernas glimmer har lagt sig så kommer även kursen att backa tillbaka. Då kan jag gärna tänka mig att köpa igen.
Aktien har klättrat hela 15% den senaste veckan.
Här är länken till Börsveckans senaste köprek.

SAMPO (SAMAS)


Slutligen det stabila finska investmentbolaget Sampo.
Sampo har ett börsvärde på EUR 24,6 Mdr och handlas på finska börsen. Det här är enligt mig ett stabilt utdelningscase med ett väldigt aktieägarvänligt styre med allas våran Nalle Wahlroos på ordförandeposten.
Sampo äger idag Mandatum Life, försäkringsbolaget If och 21,4% av Nordea. Jag gillar verkligen mixen av en stabil bank och ett stabilt försäkringsbolag i samma portfölj. I If så får du även 30% av det danska försäkringsbolaget Topdanmark där nu Torbjörn Magnusson (VD If) går in som vice ordförande. Frågan är när If kommer sluka bolaget? Än så länge ruvar de bara i vassen.

If är kanske Europas mest välskötta försäkringsbolag med stabila marknadsandelar och ett Combined ratio (CR) som parerar marknadens låga räntor och den låga avkastningen på investeringarna galant. När räntehöjningarna kommer så kommer If kunna tjäna ännu mer pengar på sina investeringar och som sedan kan skiftas ut till oss aktieägare.

Det finns också från i år ett godkännande att återköpa egna aktier till ett max antal på 50 000 000 A aktier, vilket motsvarar 21% av stocken. Nu kommer det förmodligen inte bli återköp i den magnituden på kort sikt men helt klart så kommer det finnas hävstång i "vinst per aktie" fram tills nästa år. Jag tror på minst 5% i direktavkastning på dagens kurs.
Sampo kommer helt klart att få en egen analys i ett senare inlägg. Nu nöjer jag mig med att lägga dem på köplistan.

Ser helst kurser på 42 EUR innan jag slår till.

Vad har du själv på bevakningslistan?
Kom gärna med intressant tips.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar